Čím fotím a proč...

Když jsem před lety začínal fotit, tedy digitálně fotit, mým prvním fotoaparátem byl malý kompakt Sony DSC-P200, který jsem pořídil za tehdy nemalou částku 13000 Kč včetně 128 mb paměťové karty. Musel jsem si na něj vzít úvěr, protože to bylo fakt hodně peněz, které jsem jako čerstvý absolvent elektro průmyslovky neměl. Do té doby jsem fotil, nebo spíš občas cvakal na kinofilm a protože se digitální doba nezadržitelně blížila, nechtěl jsem být pozadu. Takže to byl můj první "Soňák".

V rámci rodinné výměny jsem ho pak vyhandloval za profi kompakt Sony DSC-V3, který byl zase o trochu lepší. To byl můj druhý "Soňák"

Pak přišla éra Nikonu. Jako velká většina lidí co znám a někdy fotili, jsem koupil pomalu dnes už legendární zrcadlovku Nikon D90. Vydržela mi asi rok a pak jsem jí prodal kompletně s celou výbavou a vrátil jsem se zase k Sony, konkrétně k modelu NEX-5.

To byla nezbytná dávka historie a čím tedy fotím dnes? Fotoaparáty mám dva, oba jsou mirrorless, tedy jak se česky říká "bezzrcadlovka" :-) Jsou to modely A6000 (APS-C) a A7M2 (Full Frame). Při focení často používám oba najednou, a6000 hlavně když si potřebuji prodloužit ohnisko. A tím se dostávám k objektivům. Vystačím si celkem s málem. Mám širokáč Sony FE28/f2, záklaďák FE55/f1.8ZA, portrétní Zeiss Batis 85/f1.8 a macro Samyang 100/f2.8. Víc skel nemám a ani mi nějak žádné jiné nechybí. Pro styl, který fotím, mám dostatečný rozsah ohnisek ve špičkové kvalitě. Protože jsou všechna skla pro Full Frame, můžu je použít i na svojí a6000, která je APS-C, pouze dojde k prodloužení ohniska, jak už jsem zmínil. To je fajn :-)

Mirrorless fotoaparáty mají nevýhodu, že mají poměrně malou baterii a větší spotřebu energie než zrcadlovky. Nejen proto mám na A7 nasazený originální vertikální battery grip, díky kterému jsem schopen udělat cca 800 snímků aniž bych musel měnit baterku. To je taky fajn a hlavně rád fotím snímky "na výšku" takže grip opravdu intenzivně využiju.

Když člověk fotí, nejdůležitější je světlo. Dříve jsem i venku experimentoval s rádiově odpalovanými blesky, ale dnes už fotím jen s přirozeným světlem. V ateliéru fotím se záblesky. Mám 1 x 300ws a 1 x 400ws světlo, nějaké deštníky, octabox a nějaká daylight světla. Drtivá většina mých ateliérových fotek z poslední doby je svíceno pouze jedním zábleskem s 90cm octaboxem. Proč jen jedno světlo? Působí to na mě nejvíc přirozeně. Venku máme také pouze jedno slunce:) Nikdy nepoužívám blesk nasazený přímo na foťák.

Proč pouzívám Sony? Jeden z důvodů je, že všichni ostatní fotí na Nikon nebo Canon a já se chci odlišit:) Teď vážně...Canon a Nikon za posledních několik let snad nepřišel s ničím, co by se dalo považovat za revoluci. Technologie, design...nic moc. Upřímně řečeno, tyto dvě značky už pomalu začínám ignorovat. Mnohem zajímavěji dnes působí Leica, Fuji a moje oblíbené Sony. Kdybych neměl Sony, určitě bych používal Fuji a kdybych chtěl utrácet hodně peněz, koupil bych si Leicu:) Popravdě po Fuji už nějakou dobu pokukuji. Jsou to skvělé foťáky, bohužel disponují pouze APS-C snímačem a mě se už zpět na malý čip nechce. Jinak retro design na jedničku :) Proč tedy Sony? Protože mám rád elektronický hledáček a mám rád full frame na mirrorless. Tohle Sony opravdu umí. Kromě toho dnes je už poměrně dobrá nabídka kvaliktní skel pro bajonet E respektive FE. Ale jak už jsem naznačil, u Sony mě drží hlavně plný formát na mirrorless těle. Pokud by tohle nebylo, je dost možné, že by můj foťák dnes byl Fujifilm XT-2 :-)

A přiště se zkusím rozepsat o tom, jak fotky upravuji ;)

Peak Design Everyday Backpack, zkušenosti, dojmy.

Nejprve bych chtěl zmínit, že opravdu nejsem placený společností Peak Design a tento článek tedy není reklama, ale opravdu moje osobní dojmy. A budu především chválit. Konečně výrobce, kterému se podařilo něco, na co jsem dlouho čekal. Krásný a maximálně praktický batoh, který pojme foto techniku a nebo klidně cokoliv jiného. Prostě jeden batoh na všechno, který je navíc propojený s ostatními výrobky Peak Design.

Poprvé jsem batoh viděl v nějakém videu na youtube a hned jsem věděl, že ho chci. Jelikož čekání na dostupnost v ČR byla velice velice dlouhá, chvíli jsem přemýšlel, že koupím Peak Design Everyday Messenger (brašna), která mě musím říct také nadchla, ale brašny byly pro mě vždy tak nějak nepohodlné, takže jsem raději nakonec počkal na batoh. Čekání navíc přineslo jedno příjemné překvapení, druhou barevnou variantu, světle šedou nazvanou Ash. Já tomu říkám verze pro hipstery:-) Batoh má tedy dvě varianty, tmavě šedou Charcoal a světle šedou Ash, která se liší nejen barvou, ale také detaily z pravé hnědé kůže. Batoh tak proti tmavé verzi vypadá trochu víc vintage, zkrátka vhodný pro hipstery :-)

Jak už jsem psal, není to jen krásný batoh, ale také hodně praktický. Všechny neduhy, které měly moje předchozí batohy jsou pryč. Vždy mi nejvíc vadilo, že se do batohu ukládají věci odspodu nahoru. Takže vložíte foťák, pár objektivů, bundu a uplně nahoru lahev s vodou, která, když máte štěstí nevyteče a nezničí vám vše co je pod ní. Když chcete vyndat foťák, musí všechno ven a pak zase dovnitř. To je otrava. A je to pomalé. Jasně měl jsem i přímo foto batoh, který měl oddělené kapsy na techniku a na běžné věci. Jenže, když jsem ho napěchoval technikou, tak se tam už nevešlo nic jiného a když jsem chtěl rychle vyndat foťák, musel jsem ho sundat ze zad, někam položit, rozepnout, vyndat foťák, zapnout a zase nasadit na záda. S batohem od Peak Design, vyndám foťák do 5 sekund, možná i rychleji.

Pokud bych navíc potřeboval přenášet něco co se mi do batohu nevejde, není problém připnout cokoliv pomocí integrovaných popruhů na batoh. Ať už je to stativ, větší bunda, spacák, prostě cokoliv, co se nevleze dovnitř. Nicméně, tuhle možnost mají i jiné batohy, na tom nic až tak zvláštního není. Velice unikátní je naopak systém zapínání hlavní kapsy nazvané Maglatch. Je to systém který je robustní, bezpečný a přitom ho otevřete jednou rukou a to je opravdu výhoda, pokud chcete něco rychle vyndat, nebo hodit do batohu. Tento systém také naleznete na brašně Everyday Messenger.

Jak už to tak bývá, za design, luxusní materiály a hlavně dobrý nápad se platí zlatem. Jinak tomu není ani u toho batohu (skoro). Menší 20L varianta vás bude stát necelých 7000 Kč a ta větší 30L ještě o 1000 Kč víc :-) Já osobně investice nelituji. Užívám si toho, jak je batoh dotažený do posledního detailu a jak je neskutečně praktický. A hlavně...není to jen foto batoh, tedy jednoúčelové zavazadlo, je to batoh pro všechno, záleží jen na vás.

  /  Permalink  /    /  

Kategorie: Recenze   /  

Photon Europe DM2 vs. DPL ProV

Jaké světlo vybrat? To je otázka, kterou mi občas někdo položí. Když už se rozhodnete, že potřebujete nutně fotografovanou scénu nasvítit, tak máte hned několik možností. Použít nějaký zdroj světla, který máte doma. Zde většinou narazíte na nevhodnou barevnou teplotu, celkově slabou intenzitu takového osvětlení a budete tedy muset fotit na hodně vysoké iso. Také většinou odpadne možnost světlo nějak modifikovat (softbox na stolní lampu nasadíte těžko). Druhá možnost je použití fotografických trvalých světel. To je celkem fajn řešení, světla je trochu více, barevná teplota pro fotografování vhodnější, ale budete si muset vystačit s clonou do hodnoty tak 2.8, světla je prostě stále nedostatek, hlavě když potřebujete více zaclonit. Třetí možností je použití zábleskového světla. To nám zajistí dostatek krásného bílého světla, které potřebujeme. Ale jaký záblesk vybrat třeba do domácího ateliéru? Pořídit zařízení s nálepkou "hobby" a nebo raději profesionální studiovou lampu bez kompromisů?

Měl jsem možnost otestovat dvě záblesková světla od společnosti Photon Europe. Obě o výkonu 400Ws, každé z nich určené pro jinou cílovou skupinu. Jaký je mezi nimi rozdíl? Čtěte dále.

DM2 je zábleskové zařízení určené pro hobby fotografy. Konstrukce, výbava a ovládání tomu odpovídá. Plášť přístroje je kompletně plastový! Plasty působí kvalitním dojmem, ale je to plast. DM2 postrádá aktivní chlazení - ventilátor, takže na nějaké dlouhé focení na vyšší výkon to nebude to pravé. Během testování jsem sice nezaznamenal žádný problém s přehříváním, ale opravdu intenzivní zatížení bych raději neriskoval. Hodně mi během práce vadila regulace výkonu pomocí tlačítek, otočný regulátor je zkrátka mnohem lepší, ale ten je osazován u přístrojů vyšší třídy. Odpalování lze realizovat pomocí standardního SYNC konektoru a nebo přes fotobuňku, vestavěný bezdrátový přijímač tady nehledejte. Dobíjení na plný výkon se pohybuje kolem 1s. Pilotní žárovka je pouze 50W halogenka, ale svítí dostatečně pro daný účel. Standardní bajonet pro příslušenství bowens je samozřejmostí. 

Proč DM2 koupit? Hlavním důvodem může být cena, která je necelých 5000 Kč za 400Ws verzi (profi zařízení stojí jednou tolik). Dalším důvodem může být i velikost, která se do malého domácího ateliéru hodí tak nějak víc. Pokud se smíříte s tím, že DM2 je celé z plastu, nemá aktivní chlazení a nemá otočný regulátor výkonu (pouze tlačítka), může být vhodnou volbou.

DPL ProV je jednoznačně určené pro profesionální použití, ale to neznamená, že si ho nemůže pořídit amatér. Dílenské zpracování přístroje je perfektní. Plášť je kompletně z hliníku, vše na sebe dokonale pasuje a působí pevným dojmem. Aktivní chlazení je velice tiché, mnohem tišší než u levnějších záblesků, se kterými jsem se setkal. Oproti DM2 má ProV lepší polohovací kloub s utahovací pákou, která značně zrychluje nastavení světla na stativu. Velký podsvícený lcd displej, otočný regulátor výkonu a vestavěný radiový přijímač, to je to co bych u přístroje této kategorie očekával. U DPL ProV nic samozřejmě nechybí. Vestavěný přijímač umožňuje jak samotné odpalování, tak regulaci výkonu a pilotní žárovky pomocí tlačítek na odpalovači (prodává se zvlášť). Pilotní žárovka je zde klasická šroubovací 250W s paticí e27 a samozřejmě se dá regulovat. Bajonet pro uchycení příslušenství je taktéž bowens.

Proč DPL ProV koupit? Je to zábleskové světlo bez kompromisů určené hlavně profesionálům. Tomu odpovídá i cena 9500 Kč za 400Ws, pokud chcete využít vestavěný přijímač, budete muset koupit navíc ještě vysílač za 1200 Kč.

Nebudu vyhlašovat vítěze ani poražené. Každé světlo je naprosto jiná kategorie, takže přímé srovnání by nebylo fér. Oba přístroje si své příznivce určitě najdou. DM2 přesvědčí hlavně svou cenou a DPL ProV je zkrátka pro všechny, kteří chtějí něco víc a jsou ochotni si připlatit.

Na závěr jeden snímek pořízený během testování. Použil jsem obě zmíněná světla. Hlavní světlo bylo DPL ProV s nasazeným skládacím Beauty Dish rovněž od Photon Europe a jako doplňkové boční světlo jsem využil DM2 s reflektorem.

  /  Permalink  /    /  

Kategorie: Recenze   /  

APS-C nebo Full Frame?

Věčný souboj formátů. Někdo tvrdí že APS-C je pouze pro amatéry a někdo vidí v pořízení FF přístroje vrchol své fotografické "kariéry". Jak to tedy je? A o čem že se to bavíme? Kdyby někdo vůbec netušil, jedná se o formáty snímače fotoaparátu, respektive jeho velikost. Zatímco FF dokonale kopíruje velikost tradičního kinofilmového políčka (vzpomínáte, kulatá krabička ve které byl a stále je navinutý film), APS-C je téměř poloviční. Pokud to chcete vidět v číslech, tak FF má 36 x 24mm a APS-C nějakých plus mínus 24 x 16mm. Používaných rozměrů je samozřejmě víc, ale myslím si, že tyto dva svádějí největší boj a rozporuplné diskuze. Pokusím se vysvětlit, proč zvolit jeden nebo druhý.

APS-C, snímač tohoto rozměru naleznete ve většině amatérských zrcadlovek, to z něj ale ještě nedělá formát pro amatéry. Je pravda že mnoho majitelů aparátů s FF absolutně neuznává cokoliv menšího, možná to trochu souvisí s egem, ale věřte, že se vyrábějí i plně profesionální APS-C přístroje, není jich málo, mají skvělé parametry a perfektní obrazovou kvalitu.

Kdy zvolit APS-C? Když máte štíhlejší rozpočet, nebo chcete menší a lehčí foťák a optiku. Menší čip logicky znamená úsporu v rozměrech a také váze. Co vás ale asi přesvědčí nejvíc, je cena, protože hlavně objektivy pro tento formát jsou většinou o polovinu levnější než pro FF. Zkrátka není potřeba tolik kvalitního skla a když ještě zůstaneme u objektivů, velkou výhodou je, že můžete používat jak APS-C, tak FF skla.

FF snímač je osazován zpravidla do ryze profesionálních a poloprofesionálních přístrojů vyšší cenové kategorie. Cílovou skupinou jsou tedy nároční uživatelé a profesionálové, ale to rozhodně neznamená že si FF nemůže koupit naprostý začátečník, vše je hlavně o penězích.

Kdy zvolit FF? Když nejste limitováni rozpočtem a počítáte s tím, že FF skla nejsou levná záležitost. Po FF byste měli sáhnou také když často fotíte za špatných světelných podmínek, protože větší snímač znamená větší velikost jednotlivých fotodiod a tím pádem lepší citlivost, dynamický rozsah a méně šumu. Fotografujete-li snímky s malou hloubkou ostrosti (třeba ostré oči a hooodně rozmazané pozadí), tak vám FF také přijde vhod.

Pro někoho je důležitá maximální obrazová kvalita, kterou FF jistě poskytne, někdo preferuje rozměry a váhu fotoaparátu, kde jednoznačně vede APS-C. Ve prospěch menšího formátu mluví především cena.

Výhod a nevýhod jednoho, nebo druhého formátu je samozřejmě víc. Tento článek vyjadřuje můj osobní názor a rozdíly které mi připadají důležité. Pokud máte jiný názor, napište mi do komentáře.